Svar på en läsarfråga!

kategori: Ridning   /   datum: 2013-01-07   /   tid: 21:51:00

Jag fick en kommentar från en tjej som undrade om jag kunde skriva ett inlägg om hur man får en häst i tölt när dom har svårt för det. Och absolut kan jag försöka skriva lite om det.


Grejen är den, att det finns egentligen ingen magisk knapp för att få en häst att tölta. Det är mycket jobb som ligger bakom en bra tölt. Det första är ju att hästen ska vara lösgjord men samlad. Rid mycket halvhalter. Växla mycket mellan öppna och sluta och gör övergångar mellan samlad skritt och samlad tölt. Det är väl det viktigaste. Eller det är liksom A och O för en hållbar häst. Är hästen lösgjord och samlad så brukar gångarterna komma av sig själv, oftast.


Jag har ridit många olika typer av hästar men har haft turen att alla mina egna hästar (inklusive foderhästar) varit lättöltade. Men min erfarenhet är att när det gäller lite äldre hästar (som du frågade om) så tycker jag det är extra viktigt med lösgjordhet. Men framåtbjudning är också en viktig del i det hela. Är hästen du rider pigg eller är den mer åt det lugnare hållet? Stick ut och busa i skogarna så att framåtbjudningen tänder till och träna ute istället.
Det är så himla svårt att förklara hur man "får en häst i tölt" utan att ha sett eller ridit hästen själv.


Nu tror inte jag att det här inlägget hjälper så mycket, men fråga gärna :)

TÖLT PÅ VIGDIS - video
TÖLT PÅ KARRI - video


Kommentarer
Postat av: Frida

Tack, jag ska försöka och testa de :).

Svar: :D
mooollys.blogg.se

2013-01-07 @ 22:17:20
URL: http://fridawennnstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0